Kiedy należy dokonać zgłoszenia sprzedaży samochodu

Posted on

Sprzedaż własnego środka lokomocji to dla wielu osób sytuacja stresująca. Trzeba kontaktować się z klientami i często słuchać ich niewybrednych komentarzy na temat stanu auta. Gdy znajdziemy odpowiedniego kupca, podpisujemy umowę sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że o samochodzie można zapomnieć. Trzeba jeszcze dokonać kilku ważnych formalności urzędowych.

Przeniesienie własności auta

Umowa sprzedaży samochodu jest regulowana w przepisach Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z jego brzmieniem, sprzedawca przenosi na kupującego własność pojazdu i wydaje mu go. Kupujący płaci za auto i potwierdza znajomości stanu technicznego. Fakt przeniesienia własności trzeba zgłosić do Wydziału Komunikacji właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Musimy więc wybrać się do Urzędu Miasta, Urzędu Dzielnicy lub Starostwa Powiatowego.

Jest to istotne nie tylko dlatego, że urząd prowadzi rejestr pojazdów poruszających się po naszych drogach. Zmiana właściciela samochodu wiąże się z ponoszeniem odpowiedzialności przez kogoś innego. Jeśli więc samochód będzie brał udział w kolizji, zgłoszenie sprzedaży samochodu online powoduje, że można bez wątpliwości wskazać aktualnego właściciela. Jest to ważne również z punktu widzenia firmy ubezpieczeniowej, która musi wiedzieć, komu wypłacić odszkodowanie i na jakiej podstawie.

Zgłoszenie sprzedaży w urzędzie

Zgłoszenie sprzedaży samochodu należy wykonać w ciągu 30 dni od daty sprzedania pojazdu. Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na karę finansową, która może wynieść od 200 do 1000 złotych. Nie każdy ma czas na wizytę w urzędach, dlatego zgłoszenie można złożyć także przez Internet. Wystarczy przejść na stronę internetową www.gov.pl i wyszukać sekcję zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu. Serwis zapyta nas o kilka podstawowych danych i wyświetli szczegółowe wskazówki, jak dokonać zgłoszenia w urzędzie lub online.

Należy podkreślić, że zarówno korzystanie ze strony internetowej, jak i tradycyjne zgłoszenie sprzedaży samochodu jest bezpłatne. Nie warto więc tracić czasu i tłumaczyć się nadmiarem obowiązków. Zazwyczaj zgłoszenia są rozpatrywane natychmiast, chyba że brakuje informacji, które musimy dodatkowo dostarczyć. Zgłoszenie sprzedaży samochodu w urzędzie jest potwierdzane za pomocą adnotacji i pieczęci na dokumencie w formie papierowej. Dokonanie zgłoszenia przez Internet wymaga natomiast założenia profilu zaufanego, posiadania certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Są to sposoby na potwierdzenie tożsamości, dzięki którym można wykonywać wiele czynności urzędowych w Polsce.